Pracujemy zgodnie z hasłem: „Przedszkole Małego Artysty" rozwijając aktywność
twórczą dziecka w różnych obszarach edukacyjnych.
Tworzymy warunki do rozwoju takich ekspresji, jak:
• matematyczna;
• przyrodnicza;
• muzyczno-taneczna;
• słowno-ruchowa;
• plastyczna.
Wzbogacamy wrażliwość estetyczną dziecka.
Kształtowanie umiejętności w relacjach interpersonalnych
Każdy człowiek potrzebuje do życia innych ludzi. Każde dziecko już w chwili narodzin staje się istotą społeczną. W okresie wczesnego dzieciństwa ze względu na to, że nie posiada ono jeszcze kluczowych umiejętności interpersonalnych, nie można go nazwać partnerem społecznym. Dopiero w trakcie indywidualnego rozwoju maluch zaczyna kształtować swoją zdolność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. Oczywistą, niezwykle ważną rolę w procesie rozwoju odgrywają zarówno rodzice, otoczenie dziecka, jak i wychowawcy. Dzięki interakcjom z ludźmi dziecko może rozwijać lub też nie swoje umiejętności.
Umiejętność nawiązywania relacji społecznych z innymi oraz funkcjonowanie w grupie społecznej, jaką jest z pewnością rodzina, przedszkole czy grupa rówieśnicza, pełnią zatem bardzo ważną funkcję w kształtowaniu osobowości dziecka.
Rozwój umiejętności interpersonalnych można rozpatrywać w dwóch aspektach. W pierwszym ujęciu umiejętności społeczne malucha kształtują się w procesie jego socjalizacji. Uczestniczenie w tym procesie prowadzi do poznania struktury zasad i obyczajów, jakie pasują w grupie, której członkiem jest dziecko.
W drugim aspekcie rozwoju społecznego umiejętności interpersonalne dziecka kształtują się dzięki interakcjom, jakie panują w grupie. W trakcie tego procesu dziecko uczy się, jak ma postępować w danej sytuacji, dostrzega, jaka jest rola każdego członka grupy(rodziców, rodzeństwa, kolegów w przedszkolu) oraz jakie są ich wartości. Jeżeli dziecko poczuje, że jest członkiem grupy, która go akceptuje, w której czuje się bezpiecznie, to z pewnością zdecydowanie łatwiej zdobędzie doświadczenie oraz niezbędne kompetencje emocjonalne.
Kształtowaniu kompetencji społecznych towarzyszą różnorodne emocje. Proces, w wyniku którego dziecko uczy się prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz rozwija swoją osobowość, w literaturze jest często traktowany integralnie i określany jako rozwój społeczno-emocjonalny.
Dzięki kontaktom dzieci z innymi ludźmi powstają różnorodne interakcje, dzieci przyswajają sobie elementy ról społecznych. Dzięki przebywaniu w grupie społecznej dziecko może tworzyć obraz samego siebie, który jest ważnym składnikiem jego osobowości. Wszystkie pozytywne i negatywne doświadczenia emocjonalne wynikające z relacji z innymi zdecydują o jego późniejszym rozwoju.
Charakterystyczne cechy rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka w poszczególnych grupach wiekowych:
3-latek:
Uczucia 3-latka:
- Około trzeciego roku życia pojawiają się nowe uczucia, takie jak wstyd, poczucie winy, zakłopotanie, zazdrość.
- W tym okresie kształtuje się obraz własnej osoby. Kiedy relacje malucha z mamą i innymi członkami rodziny są właściwe, a jego potrzeby emocjonalne spełnione, kształtuje się u niego pozytywny wizerunek własnej osoby. Pozytywny obraz własnej osoby sprawia, że może poczuć się pewnie wśród rówieśników.
- Bodźce emocjonalne w tym wieku są trudne do kontrolowania.
- Większość reakcji emocjonalnych ma podłoże impulsywne.
- W sytuacji, kiedy jego zachowanie jest negatywne, trzylatek nie potrafi odpowiedzieć na pytanie „ Dlaczego to zrobiłeś”? Maluchowi należy pomóc, opisując sytuację i nazywając emocje osób, które były jej uczestnikami.
- W tym wieku pojawiają się początki pojmowania dobra i zła. Stanowi to podstawę rozwoju moralnego.
- Na tym etapie rozwoju dziecko cechuje egocentryzm, a w pojęciu dziecka dobrem jest to, co dobre jest dla niego samego.
- Maluch nie potrafi jeszcze zrozumieć punktu widzenia drugiej osoby.
- W tym wieku dzięki konsekwentnemu egzekwowaniu ustalonych, jasno i odpowiednio do możliwości dziecka sformułowanych zasad możemy tworzyć postawę jego rozwoju moralnego.
4-latek:
Uczucia 4 latka:
- Około czwartego roku życia pojawia się poczucie winy, następuje rozwój sumienia oraz norm moralnych.
- Dziecko zaczyna odczuwać zakłopotanie, dumę, zazdrość.
- Przedszkolak w tym wieku reaguje na sygnały akceptowania go przez członków grupy, staje się coraz bardziej wrażliwy na dokonywaną przez nich ocenę. Zdarza się, że wywołuje to u niego zachowania agresywne, zwłaszcza w sytuacji, kiedy zostaje odrzucony, niedostrzeżony.
5-6 latek:
W dalszych częściach opracowania dotyczącego rozwoju społeczno-emocjonalnego u dzieci w wieku przedszkolnym zapoznam Państwa ze znaczeniem grupy społecznej w procesie rozwoju emocjonalno-społecznego, opiszę rodzinę i grupę rówieśniczą i zajmę się odgrywanymi rolami społecznymi. Opowiem o kształtowaniu kompetencji interpersonalnych oraz o tym, jakie umiejętności społeczne warto u dzieci rozwijać. Znajdzie się też kilka wskazówek dla Państwa, by prawidłowo rozwijać umiejętności, o których piszę.
mgr Dorota Prussak